Norsk Motor Klubbs avdeling, Orkla, ble stiftet 21. april 1934 med ingeniør Eric Haag som første formann. Motorsportinteressen i Orkladalføret var stor, og allerede fra starten av jobbet klubben med å få en motorbane på plass. De fikk tillatelse til å kjøpe et område på Fannremsmoen, men planene ble stoppet på grunn av motstand fra noen grunneiere. Klubben fortsatte å lete etter andre alternativer, blant annet et område i Gjølmesliene, men kostnadene var for høye, og prosjektet ble lagt på is.
For å holde motorsportinteressen oppe blant medlemmene arrangerte klubben ulike løp, blant annet bakkeløp i Sundlibakkene i 1934 og 1935, med deltakelse fra både norske og svenske førere. Ingemar Hagen fra Løkken satte bakkerekord med sin Royal Enfield 500 ccm, men arrangementet ble til slutt avsluttet på grunn av høye forsikringskostnader. Klubben sendte også to representanter, Sverre Gjølmesli og John Svinsås, til Norgesmesterskapet i speedway i 1934, hvor de sikret første- og andreplass i standardklassen.
Krigen stoppet videre planer om en bane, men etter krigens slutt tok klubben igjen opp spørsmålet. I 1948 ble Guttorm Sand valgt som formann, og han spilte en nøkkelrolle i realiseringen av en motorbane på Rømmesmoan, et område som tyskerne hadde ødelagt under krigen. Klubben fikk kommunal støtte, og en banekomité ble dannet med Sand, Eric Haag, Eystein Kvam og H.P. Melby som medlemmer. Arbeidet startet i mai 1948, og til tross for begrensede ressurser og latter fra tilskuerne, klarte klubben å flytte 5000 kubikkmeter masse i løpet av sommeren.
I 1950 fortsatte arbeidet med hjelp fra kommunen, som stilte med en liten bulldoser, selv om den ofte var ute av drift. Til tross for alle utfordringene, ble Orkla motorbane ferdigstilt, og den 20. august 1950 ble banen offisielt åpnet med et stort arrangement, hvor den kjente motoridolen Leif Basse Hveem deltok. Orkla motorbane ble den første spesialbygde motorbanen nord for Dovre, og banen ble raskt populær blant motorsportsentusiaster over hele landet. Flere store løp ble arrangert, inkludert Norgesmesterskapet i speedway i 1952.
I løpet av 1950- og 60-årene fikk motorsporten en oppsving, og klubben fostret flere nye talenter, deriblant Oddbjørn Blåsmo og Anders Røhme. Klubben opprettet også en egen klasse for lettvektsmotorsykler (98 ccm), hvor Samuel Pettersen var suveren med sin DKW. Etter hvert utløp klubbens 10-årskontrakt for bruk av banen, og interessen for motorsport avtok noe. For å holde aktiviteten oppe, ble det arrangert pålitelighets-, orienterings- og rebusløp rundt om i distriktet. I 1962 arrangerte klubben også et israce på Stormoen travbane.
På 1960-tallet var diskusjonen om å bygge en ny bane stadig på agendaen, og i 1963 ble det inngått en avtale om å leie et område i Furumoen på Gjølme. Med stor innsats fra klubbens medlemmer og Solhus maskinstasjon, samt hjelp fra NMK avd. Trondhjem, ble en motorbane over en kilometer lang ferdigstilt til klubbens 30-årsjubileum i 1964. Flere lokale førere vant sine klasser under hastighetsløpet som ble arrangert i forbindelse med jubileet. Banen fikk imidlertid en kort levetid på grunn av havneutbygging, men en go-cartbane ble anlagt på området, med Ivar P. Sundli som en sentral drivkraft.
I 1974 markerte klubben sitt 40-årsjubileum med en storslått feiring i Orkdal samfunnshus. Flere medlemmer ble hedret for sin innsats, og klubben begynte å se på muligheten for å etablere en rallycrossbane. Et passende område på Skjøtskiftet nord for Løkken ble funnet, og sammen med Trondheimsavdelingen ble det bygget en bane. Klubben arrangerte både motocross- og rallycrossløp, og mange lokale førere utmerket seg.
På 1980- og 90-tallet fortsatte klubben å arrangere bilcrossløp på Skjøtskiftet, og flere av klubbens medlemmer hevdet seg godt i Midt-Norge. Klubben satset også på å rekruttere yngre medlemmer ved å bygge en egen bilcrossbil til bruk for juniorer. Dette tiltaket bidro til økt rekruttering og videre interesse for motorsport.
Gjennom årene har klubbens medlemmer oppnådd mange triumfer, og klubbens historie er preget av entusiasme, hardt arbeid og en sterk motorsportkultur. Historien inneholder utallige øyeblikk og høydepunkter, og den viser klubbens utrettelige innsats for å fremme motorsporten i Orkladalføret.